KENDİMİ GÖRDÜM
Çocuklar için en önemli zamanlar,
benliğinin farkına varmaya başladığı ve kişiliğini ortaya koyduğu zamanlardır. Bu
zaman diliminin başı çocuğun okul öncesi diye adlandırdığımız eğitim
yıllarıdır. Çocuk kendini tam anlamıyla
keşif yolculuğuna çıkarır ve benliğinin, fiziğinin, duygularının farkına
varmaya başlar. Kimliği, kişiliği hakkındaki düşüncelerini ve çevresini
yorumlayabilmeyi bu dönemde öğrenir. Şekillendirdiği çevre algısı, gelecek yıllarının
temelini oluşturur. Bu dönemde, kendisi ve çevresi hakkında olumlu duygular
geliştiren çocukların, bu duygularını ileriki yıllarında başarılı, meraklı,
araştırmacı kişilikler olarak yansıttığı gözlemlenmektedir. Çoklu eğitim
sistemi bu nedenle bu dönemde çok önemlidir.
Öğretmen ve ebeveynler, bu oluşum
sürecinde çocuğa yardımcı bir yaklaşım içinde olmalıdır. Örneğin, cinsel kimlik
arayışı çocuğun ilk yaşlarından itibaren farkındalıklarından biridir. Bu arayış
çocuğun yüzeysel olarak kendi biyolojik cinsiyeti hakkında fikir geliştirmeye
çalışma sürecidir. Aile bu dönemde okul psikoloğundan aldığı yardım ve çoklu kaynak
çalışmaları ile çocuğun kendi vücudunu tanımasında ve olumlu benlik
geliştirmesinde yardım etmeye özen göstermelidir.
Çocukların, yaşla birlikte
değişen vücudunu anlamlandırmaları, anne ve öğretmenlerinin de bir zamanlar
çocuk olduklarını kabullenmeleri oldukça zordur. Çocuklar için; büyüme, ölüm
gibi soyut kavramlar kimlik arayışlarında anlaşılması güç, yavaş gelişim
gösteren kavramlardır. Bu nedenle okul ve aile ortak çalışma ile soyut
kavramları olabildiğince somut hale getirerek çocuğun kendi kimlik arayışını
şekillendirir hale gelmelidirler.
Hazırlanan, hedeflenen bu öğrenme
şekli ile çocuğun, benliğini sağlıklı bir şekilde farkına varması sağlanırken
aynı zamanda buna uygun yaşamsal beceriler kazandırılması hedeflenmektedir.
Özel NuN İlkokulu Okul Psikoloğu Hilal Burcu Yazıcı
0 yorum